چهارمین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با حضور اساتید دانشگاه‌های کشور در زمینه روابط خارجی ایران و تحولات منطقه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.


دهشیار: سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه تهاجمی است/گوهری مقدم: سیاست‌های آمریکا و اروپا را باید با یکدیگر همسو دانستبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز ( دوشنبه 27 آبان ماه)  با حضور اساتید دانشگاه‌های کشور در زمینه روابط خارجی ایران و تحولات منطقه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

مهدی هدایتی شهیدانی با بیان اختلافات آمریکا و روسیه در دوران دونالد ترامپ و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این میان، گفت: موضوع اتهام دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، حملات شیمیایی در خان شیخون سوریه از دلایل اختلافات اخیر در روابط روسیه و آمریکا است.

وی ادامه داد: برخی از غرب معتقدند روسیه به شدیدترین شکل ممکن در حال تجدیدنظر در پایه‌های نظم عمومی دنیا است و برخی دیگر برخلاف آنها اعتقاد دارند اما خود روس‌ها می‌گویند که رفتاری اصلاح‌گرایانه نسبت به نظم موجود در جهان دارند.

دهشیار: سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه تهاجمی است

 حسین دهشیار استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در ادامه این نشست سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه را تهاجمی دانست و گفت: تلاش مستمر رئیس جمهور آمریکا برای تضعیف و نابودی دشمنان منطقه‌ای واشنگتن برای آن است که آمریکا با کمترین هزینه و استفاده از امکانات نظامی سیاست‌های خود را در منطقه عملیاتی کند.

وی ادامه داد: تشویق و حمایت سیاست‌های تهاجمی سیاست‌های متحدان منطقه‌ای آمریکا از طریق واگذاری مسئولیت‌هایی به آنان برای کاهش قدرت مانور دشمنان منطقه‌ای ایالات متحده با تضمین امنیت فیزیکی آنها توسط آمریکا انجام می‌شود.

دهشیار با بیان اینکه خاورمیانه اکنون در شرایطی است که استعداد فزاینده‌ای برای تهاجم کشورهای بزرگ و ایجاد خسارت بر این منطقه را دارد، تصریح کرد: این موضوع در طول تاریخ این منطقه غیرقابل تصور بوده است، همانطور که شاهد بودیم آمریکا با بهانه مبارزه با داعش 20 هزار نفر را در جریان حملات هوایی به عراق قربانی کرد.

جمشیدی:  تمرکز بیش از اندازه آمریکا بر خاورمیانه را به ضرر منافع آنان است

جمشیدی استاد دانشگاه تهران تمرکز بیش از اندازه آمریکا بر خاورمیانه را به ضرر منافع آنها دانست و گفت: آنها پس از شکست در عراق و افغانستان به این نتیجه رسیدند؛ از عوامل این موضوع می‌توان به قدرت‌گیری شیعیان و ظهور بهار عربی اشاره کرد که طی آن آمریکا به این باور رسید که تناسبی بین قدرت آنها و قدرت‌های نوظهور وجود ندارد و واشنگتن به عنوان قدرت برتر توانایی جلوگیری از وقوع همه تحولات و انقلاب‌ها را ندارد اما آنها به شدت نسبت به بقای متحدان خود در حوزه کشورهای منطقه احساس نگرانی می‌کند.

وی با تشریح سیاست کنونی آمریکا در منطقه خاورمیانه، گفت: اولویت سیاست آنها در منطقه این است که دیگران به جای آنها بجنگند بدون آنکه آمریکا هزینه‌ای پرداخت کند، به بیان دیگر آنها می‌خواهند در باتلاق خاورمیانه فرو نروند، دستشان در این منطقه باشد ولی پایشان از اینجا دور باشد؛ در سوی دیگر در موضوع مدیریت تروریسم توسط آمریکایی‌ها، آنها از حرکت این تهدیدها به سمت غرب جلوگیری می‌کنند اما تلاشی برای پیشروی آنها به شرق نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه امروز تقابل با ایران برای آمریکایی‌ها بسیار کم‌هزینه است، گفت: ما در حوزه دیپلماسی خارجی خود در تبدیل قدرت ژئوپلتیک به احکام فشاری در عرصه بین‌الملل ضعیف عمل کرده و موفق نبودیم، ما در بیشتر تحولات منطقه‌ای پیروز شدیم ولی توانایی استفاده از آنها در دیپلماسی بین‌المللی را نداریم و امروز شاهدیم که بهترین و کارآمدترین سیاست برای کاخ سفید اعمال فشار بیشتر علیه ایران است که توسط اوباما و ترامپ پیگیری شده است.

وی اضافه کرد: اراده سیاسی دولت مردان آمریکایی تغییر نخواهد کرد و این ایران است که باید در دیپلماسی خارجی خود تغییر به وجود آورده از ظرفیت‌های خود در فرآیند دیپلماسی نهایت بهره را ببرد.

گوهری مقدم: سیاست‌های آمریکا و اروپا را باید با یکدیگر همسو دانست

ابوذر گوهری مقدم استاد دانشگاه امام صادق با تأکید بر اینکه آمریکا در دوره ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران است ولی آنها به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر این امکان وجود ندارد و در عین حال برای فروپاشی و تبدیل کشور به سوریه‌ای دیگر تلاش می‌کنند. امروز آمریکا قصد ورود مستقیم به خاورمیانه را ندارد و تلاش دارد اوضاع را با نیروهای منطقه‌ای و از سوی منتقدان منطقه‌ای خود مدیریت کند.

وی ادامه داد: امروز ایالات متحده بر سیاست تغییر رفتار ایران تأکید دارد ولی شواهدی همچون 12 شرط اعلام شده از سوی پومپئو نشان دهنده عزم آنها برای تغییر نظام در ایران است؛ امروز تحریم گزینه اصلی آمریکا برای فشار بر ایران بوده و آنها گزینه دیگری به جز تحریم ندارند، جنگ برای آنها پرهزینه خواهد بود ولی تحریم برای آمریکا اصالت دارد.

گوهری مقدم با اشاره به فشارهای مضاعف آمریکا در چند هفته گذشته، افزود: آمریکا تلاش دارد ایران به پای میز مذاکره بیاید یا در غیر این صورت با هدایت افکار عمومی موجب شود تا مردم ایران خودشان حاکمیت را به پای میز مذاکره بیاورد.

وی با بیان اینکه باید سیاست‌های آمریکا و اروپا را همسو با یکدیگر دانست، تصریح کرد: در شرایط فعالی اروپا با آمریکا تقسیم کار انجام داده‌اند ولی ما نیز باید در این اوضاع از اروپا نهایت استفاده را بکنیم ولی این واقعیت را باید بیان کرد که اروپا در درازمدت با جمهوری اسلامی ایران همکاری نخواهد کرد و در حال حاضر نقش تلطیف کننده‌ای در شرایط بعد از خروج آمریکا از برجام را ایفا می‌کند.

چهارمین همایش بین المللی نظام بین الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد که در آن اساتید دانشگاه اظهاراتی را درباره امنیت پایدار در منطقه خاورمیانه مطرح کردند.

جعفری: اهمیت حفظ و ایجاد صلح در نظام‌های امنیتی و سیاسی خاورمیانه

در بخش دیگری از این همایش نظام‌های هم‌پیوستاری و امنیت پایدار در منطقه خاورمیانه بود که توسط  علی اکبر جعفری در این همایش به بحث و بررسی گذاشته شد.

جعفری در تبیین نظام‌های امنیتی و سیاسی خاورمیانه با اشاره به اهمیت حفظ و ایجاد صلح در منطقه به تفاوت عناصر نظام بین‌الملل در عرصه جهانی اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح تعریف نظام همکاری چندجانبه، همکاری منطقه‌ای و همکاری درون منطقه‌ای پرداخت و تاکید کرد در نظام همکاری چندجانبه یکی از مسائل خاورمیانه این است که اقتصاد رقابتی نیست و دولت‌ها انحصار اقتصاد را دارند و آن چیزی است که در کشور‌های ما و کشور‌های عربی وجود دارد.

این استاد دانشگاه به تفاوت همکاری چندجانبه با همکاری منطقه‌ای در عرصه بین‌المللی پرداخت و خاطرنشان کرد در نظام همکاری چند جانبه  چند کشور می‌توانند با هم همکاری داشته باشند، اما در  نظام همکاری منطقه‌ای  از  طریق همکاری یک بخش با بخش دیگر مرتبط می‌شود.

جعفری نظام همکاری درون منطقه‌ای را همکاری دولت‌ها در حوزه خاصی با یکدیگر دانست و تاکید کرد  ریشه امنیتی در خاورمیانه فرامنطقه‌ای است.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به نظام هم‌پیوستاری اقتصادی اشاره و تاکید کرد نظام‌های مردمسالار می‌توانند ضریب امنیت را بالا ببرند.

وی با اشاره به تاریخ اروپا خاطرنشان کرد: اگر در تاریخ اروپا نگاهی بکنیم آن‌ها دائما در حال ستیز بودند، اما یاد گرفتند متحد شوند و می‌بینیم که سازمان‌هایی مانند ناتو تشکیل دادند و توانستند امنیت را ایجاد کنند و خاورمیانه هم باید این کار را انجام دهد.

زرگر: ضرورت توجه به فناوری‌های فضایی کشورمان در عرصه بین الملل

افشین زرگر، استاد دانشگاه دیگری که در این همایش به سخنرانی پرداخت به تبیین موضوع فناوری‌های فضایی و تحول در سیاست خارجی ایران پرداخت و از اینکه این موضوع هنوز نتوانسته جایگاهش را در روابط بین‌الملل پیدا کند، انتقاد کرد.

وی ادامه داد: برخی از کشور‌ها مانند آمریکا با توجه به مشکلاتی که دارند، به دنبال این هستند که در ماه پایگاه ایجاد کنند، چیزی که اسم آن تسلط بر حریم ماورای جو است.

زرگر خاطرنشان کرد: امروزه تقریبا جایگاه جامعه بین‌المللی پذیرفته فعالیت‌های نظامی در فضا صورت می‌گیرد، در بحث نظامی فضا امنیت زیادی دارد هر فعالیتی که در زمین باشد و به فضا مربوط باشد در حوزه فضای پایه است.

وی ادامه داد: از ۱۹۵۷ که عصر فضا توسط روس‌ها آغاز شد، رقابتی توسط قدرت‌های بزرگ شکل گرفت، به طوری که کشوری که حضوری مستمر در فضا داشته باشد  می‌تواند قدرتمند باشد در حال حاضر ۳۰ کشور به آن دست یافتند و ما هم بیست و چهارمین کشور هستند، اما رقابت اکنون  بین چین، آمریکا و روسیه است.

زرگر تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم فضا عرصه همکاری هم هست و  فناوری فضایی می‌تواند برای رفع تهدید و تامین منافع ملی موثر باشد و امروزه می‌بینیم که فضا در جهت توریسم فضایی می‌تواند درآمدزا باشد، اقداماتی که ژاپن دارد انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار